اخبار1403

هوش مصنوعی در انیمیشن‌سازی
SuperUser Account 390

هوش مصنوعی در انیمیشن‌سازی

تاریخچۀ استفاده از هوش مصنوعی در انیمیشن‌سازی

از نظر تاریخی، یکی از اولین موارد استفاده از هوش مصنوعی برای انجام کارهای انیمیشن، شبیه‌سازی جمعیت بود. متحرک‌سازی جمعیت همیشه دشوار بوده است و عملاً کپی کردن یک انیمیشن به‌راحتی به ماهیت مصنوعی چنین «جمعیتی» آسیب می‌زند. همچنین انیمیشن‌سازی برای هریک از اعضای یک جمعیت نیز کار بسیار دشوار و زمانبری است. با گذشت زمان، نوابغی در CG studious راهی برای دور زدن این مشکل با استفاده از سیستمی مشابه آنچه در بسیاری از موتورهای بازی استفاده می‌شود، ابداع کردند. در آنجا، انبوهی از کاراکترها که اغلب به آنها “agents” گفته می‌شود، تشکیل شده است که برای انجام کارهای مختلف مانند حرکت یا تعامل با یکدیگر برنامه‌ریزی شده‌اند. به این ترتیب، یک انیماتور می‌تواند صدها و حتی هزاران کاراکتر را با هریک از این کارکترها که مانند دیگران عمل می‌کنند، زنده کند، اما دقیقاً یکسان نیستند.

این تنوع که دستیابی به آن بسیار دشوار است، چیزی است که جمعیت را زنده می‌کند. اولین فیلمی که از این تکنولوژی استفاده کرد، ارباب حلقه ها (20012003) بود. امروزه این تکنیک به دلیل تولید نتایج چشمگیر به‌خوبی توسعه یافته و پرکاربرد است.

هوش مصنوعی در انیمیشن

هوش مصنوعی در حال حاضر مجموعه‌ای از ابزارها را ارائه می‌دهد که متخصصان طراحی گرافیک و علاقه‌مندان به‌طور یکسان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

برای مثال، Canva و Adobe هر دو ابزارهای طراحی گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که به کاربران در ایجاد طرح‌هایی با ظاهر حرفه‌ای کمک می‌کند؛ حتی بدون داشتن تجربۀ طراحی قبلی.

علاوه بر این، ابزارها و نرم‌افزارهای آنلاینی وجود دارند که لوگوها و تایپوگرافی‌های تولیدشده با هوش مصنوعی و همچنین الگوها، تصاویر یا حتی کل موزیک ویدیوها را ایجاد می‌کنند.

برای مثال midjourney یک پلتفرم خلاقانه است که روی یک فناوری هوش مصنوعی بسیار پیشرفته اجرا می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد که با استفاده از توضیحات متنی کوتاه، تصاویر، کاراکترها و دنیاهای باکیفیت خلق کنند.

در طراحی بازی، هوش مصنوعی Norah ثابت کرده است که یک ابزار انیمیشن پیشگام است که از یادگیری عمیق برای ایجاد عناصر بازی مانند مدل‌های سه‌بعدی، انیمیشن‌ها و متریال‌سازی استفاده می‌کند.

این ابزار حتی با یک ابزار خودکار و شبیه‌سازی حرکت انسان همراه است که ضرورت مشارکت انسان در فرآیند انیمیشن را به حداقل می‌رساند.

یا در مثال‌های دیگر می‌توان به متاهیون در آنریل انجین 5  اشاره کرد که روند کاراکترهای NPCرا به صورت قابل توجهی راحت کرده است.

کمک‌های هوش مصنوعی به صنعت انیمیشن‌سازی

افزایش واقع‌گرایی

الگوریتم‌های هوش مصنوعی در ایجاد حالات چهرۀ واقع‌گرایانه، زبان بدن و سایر ویژگی‌ها برای شخصیت‌های متحرک بهتر شده‌اند.

این منجر به اجراهای واقعی‌تر و ظریف‌تر برای شخصیت‌ها در تبلیغات انیمیشن، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی شده است.

 

طراحی کاراکتر

الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تولید و طراحی شخصیت‌های جدید برای انیمیشن‌ها نیز توسعه یافته‌اند.

این منجر به ایجاد طیف گسترده‌تری از کاراکترهای منحصربه‌فرد و از نظر بصری جذاب شده است؛ زیرا فناوری جدید دنیای جدیدی از امکانات را باز کرده است.

بک‌گراندها و محیط‌های پیشرفته

الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تولید مناظر، ساختمان‌ها و دیگر عناصر بک‌گراند واقعی برای صحنه‌های متحرک بهتر شده‌اند و این امر باعث ایجاد محیط های متحرک فراگیرتر و جذاب تر شده است.
امروزه به لطف هوش مصنوعی، محیط‌سازی کاری خسته‌کننده و زمان‌بر نیست.

 

افزایش کارایی و بهره‌وری

یکی از مزایای اصلی استفاده از هوش مصنوعی این است که می‌تواند کارهای زمان‌بر مختلف را در فرآیند تولید، خودکار و ساده کند و به انیماتورها اجازه می‌دهد در کار خود کارآمدتر و سازنده‌تر باشند. برای مثال، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای تولید تکسچرها، مدل‌ها و اَسِت‌های سطحبالا استفاده شوند و انیماتورها را آزاد بگذارد تا روی جنبه‌های مهم‌تر کارشان تمرکز کنند.

جلوه‌های بصری

هوش مصنوعی می‌تواند در زمینۀ جلوه‌های بصری (VFX)  برای خودکارسازی و ساده‌سازی وظایف مختلف و همچنین ایجاد جلوه‌های بصری واقعی‌تر استفاده شود. جلوه‌های بصری با کیفیت بالا برای انیمیشن و لایو اکشن، آگهی‌های بازرگانی و مستند حیاتی هستند. بنابراین اگر در حال ایجاد یک سکانس لایو اکشن یا محتوای متحرک باشید، می‌توانید از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای جلوه‌های بصری بهتر استفاده کنید.

نمونه‌های استفاده از هوش مصنوعی برای انیمیشن

خب در ادامه قصد معرفی مواردی را داریم که به شما نشان می‌دهد چگونه هوش مصنوعی در انیمیشن‌سازی مفید واقع شده است.

موشن کپچر

یکی از کاربردی‌ترین و اصلی‌ترین ابزارها در حوزۀ انیمیشن‌سازی موشن کپچر است.

موشن کپچر به صورت گسترده در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این ابزار برای راحت کردن فرایند انیمیشن‌سازی است و با استفاده از لباس‌ها و سنسورهایی که کاراکترهای مدنظر به تن می‌کنند، حرکات آن‌ها را به صورت انیمیشن ضبط خواهد کرد.

نرم‌افزارهای فعال در هوش مصنوعی

طراحی مراحل مختلف راه رفتن و صحبت کردن کاراکتر خسته‌کننده‌ترین کار یک انیماتور است.
در این قسمت یکی از نرم‌افزارهای شاید کمتر شناخته‌شده را معرفی می‌کنیم.

Adobe Sensei دستیار هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشینی، تحولی بزرگ را در صنعت انیمیشن‌سازی پدید آورده است. یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار همگام‌سازی است که حرکت دهان کاراکتر را با صدا روی صدا خودکار می‌کند.

هوش مصنوعی ایجاد انیمیشن صورت

انیمیشن شبیه‌سازی صورت از دغدغه‌های بزرگ انیماتورهاست.

مدل آموخته‌شده VOCA (انیمشن کاراکتر با صدا) که برای شناسایی از روی حرکت صورت آموزش دیده است، از سیگنال گفتار به‌عنوان ورودی استفاده می‌کند و طیف وسیعی از چهره‌های بزرگسالان را به‌عنوان خروجی متحرک می‌کند.

VOCA برای دستیابی به وظایفی مانند آواتارهای VR (واقعیت مجازی)، ویدیوهای درون بازی و... استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در آیندۀ انیمیشن‌سازی

پیش‌بینی دقیق چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن در آینده دشوار است، اما اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، باید انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی نقش بیشتری در همۀ جنبه‌های تولید انیمیشن داشته باشد.

احتمالاً الگوریتم‌های هوش مصنوعی به پیچیده‌تر شدن ادامه می‌دهند و به‌جای اصلاح مدل‌های موجود و ساختن بر آنچه قبلاً وجود دارد، حالات صورت، زبان بدن و سایر جنبه‌های انیمیشن شخصیت‌ها را واقعی‌تر و واقعی‌تر تولید می‌کنند. این می‌تواند منجر به محتوای متحرک فراگیرتر و جذاب‌تر شود، به‌خصوص اگر الگوریتم‌ها بتوانند آن را به صورت ریل تایم انجام دهند.

از آنجایی که الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیچیده‌تر و در دسترس‌تر می‌شوند، این احتمال وجود دارد که برای طیف وسیع‌تری از وظایف در فرآیند انیمیشن استفاده شوند. این می‌تواند شامل کارهایی مانند چیدمان صحنه، طراحی کاراکتر و حتی تولید کل مدل‌ها از ابتدا باشد.

اگرچه این فناوری در حال حاضر هنوز در مراحل اولیه است، اما نتایج امیدوارکننده‌ای از مدل‌های تولیدی به دست آمده است.

یکی دیگر از زمینه هایی که هوش مصنوعی احتمالاً در آیندۀ صنعت انیمیشن نقش خواهد داشت، ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده است.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای تولید محتوای متحرک سفارشی‌سازی شده بر اساس ترجیحات و علایق فردی استفاده شوند که به‌طور بالقوه امکان تجربۀ مشاهدۀ شخصی‌تر را برای مخاطبان فراهم می‌کند. این شاید عجیب‌ترین پیش‌بینی باشد، اما اگر به واقعیت تبدیل شود، توانایی ایجاد یک سکانس محرک سفارشی به‌طور کامل را امکان‌پذیر می‌کند.

آیا هوش مصنوعی برای انیماتورها تهدید حساب می‌شود؟

هوش مصنوعی به هنرمندان این آزادی را می‌دهد که سریع‌تر به مرحلۀ بعدی توسعه بروند.
ایجاد هر نوع طراحی با استفاده از هوش مصنوعی به‌هیچ‌وجه بی‌عیب‌ونقص نیست، اما یک جایگزین هوشمند برای تولید هزاران نمونۀ اولیه، سریع و مقرون به صرفه است. بنابراین در بیشتر موارد، انیماتورها نباید نگران پیشرفت‌های هوش مصنوعی باشند.

اگر دربارۀ طراحی محصول، توسعۀ بازی یا کارتون‌های متحرک صحبت کنیم، هوش مصنوعی و ابزارهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، تهدیدی برای شغل انیماتورها نیست. (حداقل تا به امروز)

انیماتورها باید یاد بگیرند که با هوش مصنوعی کار کنند و از فناوری آن برای بهبود عملکرد کاری بهره ببرند، به خود فرصت بیشتری برای کارهای خلاقانه بدهند و مهارت خود را برای آماده شدن برای نوآوری‌های آینده تقویت کنند.

در نهایت، انیماتورها کنترل بیشتری بر ساخته‌های خود خواهند داشت و استاندارد جلوه‌های بصری با محدودیت‌ها و جهش‌ها افزایش می‌یابد.

به نقل از irannianmantaz

Rate article

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print

نظر

Collapse Expand نظرات (0)
You don't have permission to post comments.


تهران ، خیابان ولیعصر بالاتر از زرتشت ، خیابان میرهادی شرقی ، پلاک 4

تلفن تماس :52384000-21-98+ داخلی 106

دی ان ان